Vintern tillbringade vi på Kos . Vi gick igenom det mesta servade och bytte ut gammalt så allt var tipp topp i mars när vi sjösatte.

På torget hade man en konstfrusen Isbana där Kosborna fick hyra skridskor. Det var kul att se hur snabbt de lärde sig att skrinna runt. Första veckan höll alla i räcket men på slutet var det full fart.

Scrolla ner och titta på bilderna

Skridskobana i Kos Konstfruset på Torget i Kos
Sjösättning på Kos Marina i Mars Sjösättning på Kos Marina i Mars
Nu är det avfärd efter nästan sex månader i Kos Nu är det avfärd efter nästan sex månader i Kos ( Tank you Karen for the photos)
Lite trumpet för alla goda vänner. We are Sailing Lite Trumpet för alla goda vänner i Kos. We are Sailing
Tristomo Tristomo

Från Kos seglade vi via Tilos till norra delen av Karpathos och till en skyddad vik som heter Tristomo. Där stannade vi en solig eftermiddag och hade för avsikt att stanna ett par dagar eftersom vi väntade hårda vindar. Vi vinkade till några fiskare som låg vid kajen. På natten började det blåsa så vi turades om att sitta ankarvakt. Följande dag efter lunch började vi dragga så vi startade motorn och gick längre in i viken för att lägga om vårt ankare. Då blåste det 20 sekundmeter och i byarna upp till 30 sekundmeter. En av fiskarna sprang runt i viken och pekade vart vi kunde lägga vårt ankare och just som vi styrde upp mot vinden och började lägga ut ankaret med kätting så stannade motorn och vi började driva. Växelspaken satt fast och det gick ej att starta om. Vi drev snabbt ut i viken och hamnade ganska snabbt mot land där kölen fastnade i grus och vi fick slagsida mellan några otäcka stenar. Två fiskebåtar kom snabbt till vår hjälp och på det tredje försöket så drog de oss flott. Vi bogserades in tillbaka och tog linor till land. Vi tog Jollen och drog oss till land och sov under bar himel några timmar tills vinden mojnade och det blev morgon.Fiskarna kom då och vi började undersöka vart motorfelet låg.En av Fiskarna hade varit upp på berget för att få telefonkontakt och sade att nu vänder vinden och vi måste fort ut från viken annars blir vi kvar flera dagar. Stamatis, Fiskaren som hade dragit oss flott frågade då om vi ville bli bogserade och vi tackade genast ja. På 15 minuter var alla fyra fiskebåtarna iväg och vi i släp efter Stamatis båt. Han drog oss 30 Nm i fem timmar till Pigadia som är huvudort på Karpathos. Dagen efter kommer hela Stamatis familj med mat och godsaker och bjuder hem oss på fiskmiddag. Han är så glad att ha hjälp oss. Vi tar dit en dykare som konstaterar att vi har fått en fisklina i propellern. När den är borta fungerar allt som det ska. Men då kommer Stamatis och berättar för oss att de andra fiskarna som var i Tristoma har gått till Advokat och vill ha 600.000kr av oss i ersättning. Vi ringer vårt försäkringsbolag Alandia som genast tar tag i problemet och skickar sin representant från Athen ner till oss. Han anländer dagen efter och ger oss en lite tråkigare bild av Grekland än vad vi är vana vid. Han är mycket kunnig och hjälper oss med allt. Han talar om att alla är inblandade även Porta Police och att jag ej skall skriva på några papper innan han har tagit del av dem. Han fixar intyg från Ambassaden och han ordnar med Advokat och  besikningar och beställer reparationer. Det hela slutar med att vi blir satt i Kvarstad i 17 dagar innan försäkringsbolaget och Fiskarnas Advokat gör upp om ett betydligt mindre belopp och vi kan segla vidare till Kassos där den hjälpsamme Mr Manousos lagar våra rostfria stag som blev böjda  vid bogseringen. Han har Färjelinje mellan Karpathos och Kassos och har hela tiden stått på vår sida och bråkat med Fiskarna för att de gick till Advokat. Vi är glada att vi har ett så kunnigt och produktanpassat försäkringsbolag. Alandia.

Fisklina i Propellern Fisklina i Propellern
Dykare Dykare
Mr Moanousos Den hjälpsamme Mr Manousos

Färden går nu vidare till Kreta där vi träffar Barn och Barnbarn. Jennie, Emma, Majken,Daniel, Beata och Doris. Vi bor på hotell några dagar och har det trivsamt med hela gänget. Båten blir upptagen och bottenmålad igen. Riggen inspekterad och lite reparationer efter proppellerstoppet.

Inspektion av Riggen Inspektion av Riggen

Soluppgång Norr om Kreta Soluppgång Norr om Kreta
Solen Solen
Marias fina Sittbrunnskapell Marias fina Sittbrunnskapell
Ibland kan det komma regn Ibland kan det komma regn
Vathi Methana Vathi Methana
Kan man få lite Bricanyl Kan man få lite Bricanyl
Hydra Hydra
Inga bilar är tillåtna på Hydra Inga bilar är tillåtna på Hydra
Emil och Victor hälsar på Emil och Victor hälsar på
Sköldpadda. Vi sag fem samma dag.Rekord Sköldpadda. Vi sag fem samma dag.Rekord
Oväntat Besök Oväntat Besök

Vi seglade norrut från Kreta via Kithera, Spetses,Hydra,Egina,Lavrion,Khalkis,Evia till Sporaderna och där vi landade på Skiatos lagom till Midsommar

Mat ombord på Midsommarafton Mat ombord på Midsommarafton
Stefan och Ullis från Pigalle Musik i Sundsvall bor på Skiatos Stefan och Ullis från Pigalle Musik i Sundsvall bor på Skiatos